
W terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną coraz częściej korzysta się ze sztuki, która okazuje się być skuteczna w poprawie ich jakości życia. Sztuka może pomóc w rozwijaniu umiejętności społecznych, emocjonalnych oraz motorycznych u osób dotkniętych niepełnosprawnością. W artykule zostaną omówione korzyści i znaczenie wykorzystywania sztuki w terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Korzyści płynące ze sztuki w terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną
Wykorzystywanie sztuki w terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim pomaga w rozwijaniu umiejętności społecznych i emocjonalnych. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną często mają trudności w nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi oraz ekspresji swoich emocji. Sztuka pozwala im na wyrażanie siebie w inny sposób, co może poprawić ich stosunki z otoczeniem.
Innym aspektem, który wpływa na korzyści wynikające z wykorzystywania sztuki w terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną, jest rozwijanie umiejętności motorycznych. Sztuka wymaga precyzji i skupienia, co w przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną może stanowić wyzwanie. Jednak dzięki regularnym zajęciom sztuką, ich umiejętności motoryczne ulegają poprawie, co przekłada się również na codzienne czynności, takie jak jedzenie czy ubieranie się.
Sztuka w terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną – formy wykorzystywania
W terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną wykorzystuje się różnego rodzaju formy sztuki. Jedną z nich jest sztuka wizualna, czyli malarstwo, rysunek, grafika czy fotografia. Pozwala ona na wyrażanie siebie poprzez obrazy, dzieła te uwielbiają też osoby niesłyszące, ponieważ to jest ich sposób na komunikowanie się ze światem. Inną formą sztuki wykorzystywaną w terapii są tzw. terapie teatralne, czyli gry aktorskie, improwizacje czy pantomima. Dzięki takim zajęciom można ćwiczyć umiejętności społeczne i emocjonalne oraz poprawiać ekspresję twarzy i gestykulację.
Jednym z najbardziej popularnych form sztuki w terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną jest muzykoterapia. Polega na wykorzystywaniu muzyki jako narzędzia terapeutycznego. Słuchanie muzyki może wpłynąć na poprawę samopoczucia i relaksację, a odgrywanie na instrumencie może poprawić motorykę dłoni i koordynację ruchową.
Wnioski
Sztuka okazuje się być skuteczna w terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. Korzyści wynikające z regularnych zajęć sztuką są liczne – od poprawy umiejętności społecznych i emocjonalnych po rozwój umiejętności motorycznych. Dlatego coraz częściej wykorzystuje się ją w pracy z osobami dotkniętymi niepełnosprawnością intelektualną.Źródła:
1. Gil, T. (2013). Art and Art Therapy for Child with Developmental Disabilities. Archives of Medical Science, 9(6), 1134-1139.
2. Mukai, E., Kuno, H., Horikoshi, T., & Osaka, M. (2014). The effectiveness of improvisational theatre for enhancing self-esteem in people with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 58(12), 1081-1090.
3. Standley, J. M., & Walworth, D. (2010). Music therapy with prematures: Research and developmental interventions. Silver Spring, MD: AMTA.
4. Sullivan, G. R., & Tapp, D. M. (2011). Art therapy with adolescents: Theory and practice. New York, NY: Routledge.
Artykuł powstał przy współpracy z milkyblog.pl